Από την Μελίνα ..στην Λίνα – Οι διαφορές μεταξύ Υπουργών Πολιτισμού

Σε δυνατή φωτιά που “κοχλάζει” , είναι το Υπουργείο Πολιτισμού εδώ και καιρό.

Μέσα από αρκετά γεγονότα που προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις των ανθρώπων του πολιτισμού αλλά και των πολιτών της χώρας γρήγορα περνάνε απ’το μυαλό μας αρκετά γεγονότα που “ξεχώρισαν” .

Άλλα περιστατικά ξεχώρισαν για την αδιαφορία και άλλα για την ολιγωρία του Υπουργείου.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα :

Η πυρκαγιά στις Μυκήνες  Αύγουστος του 2020 

Με τις φωτιές στις Μυκήνες ,που σύμφωνα με το πόρισμα ένα γυμνό καλώδιο από ρευματοκλοπή “έδειξε” ως αιτία της φωτιάς κυκλοφόρησαν σε όλη την Ελλάδα και παγκοσμίως φωτογραφίες από τις ζημιές που προκλήθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο. Η Guardian είχε τίτλο «»Μεγάλη φωτιά ξέσπασε κοντά στον τάφο του Αγαμέμνονα στην Ελλάδα»

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου οι περιοχές που επλήγησαν από τη φωτιά εντός του αρχαιολογικού χώρου ήταν:

  • η Ανατολική Πτέρυγα του Ανακτόρου,
  • οι Βόρειες Αποθήκες,
  • η περιοχή του αρχαϊκού ναού στην κορυφή του λόφου,
  • η άνω δυτική κλιτύς της Ακρόπολης,
  • η ΝΔ Συνοικία και
  • η περιοχή του Θρησκευτικού Κέντρου των Μυκηνών

Ωστόσο, αυτό που προκάλεσε εντύπωση είναι ότι το υπουργείο πολιτισμού σε ανακοίνωσή του στο twitter ανέφερε ότι: «Η Πύλη των Λεόντων και ο Θησαυρός του Ατρέα σήμερα, 31 Αυγούστου. Τα μνημεία που δεσπόζουν στον αργολικό κάμπο από τη 2η χιλιετία π.Χ. δεν επηρεάστηκαν από τη χθεσινή πυρκαγιά. Το Μουσείο Μυκηνών λειτουργεί σήμερα κανονικά και από αύριο θα λειτουργήσει και ο αρχαιολογικός χώρος». Μάλιστα, παρουσίασε και σχετικές φωτογραφίες…

Έγινε γρήγορα αντιληπτό ότι το υπουργείο για να επιβεβαιώσει τα λεγόμενά του, παρουσίασε προηγούμενες φωτογραφίες… Οι χρήστες του Twitter το κατάλαβαν και το ΥΠΠΟ έσπευσε να απενεργοποιήσει τα σχόλια κάτω από το επίμαχο tweet. Αξίζει να σημειωθεί ότι η περιοχή γύρω από τον Θησαυρό του Ατρέα είναι όλη καμένη, καθώς από εκεί ξεκίνησε η πυρκαγιά, ενώ στις φωτογραφίες του ΥΠΠΟ ο χώρος φαίνεται ανέπαφος.

Αυτό όμως που εξόργισε τους Έλληνες ήταν η “προκλητική” δήλωση της Λίνας Μενδώνη η οποία με χαλαρότητα δήλωσε:

 “Ο επισκέπτης θα βλέπει λίγο καμένο χόρτο” …

Η ίδια δεν είδε καταστροφές και επεσήμανε πως «η φωτιά δεν άγγιξε την Πύλη των Λεόντων, δεν έφτασε την είσοδο του Ατρέα, δεν επηρέασε τον ταφικό κύκλο. Τα μνημεία τα ίδια τα σημαντικά δεν έχουν τσουρουφλιστεί, δεν έχουν πάθει τίποτα. Υπάρχουν μόνο νησίδες με το καμμένο χόρτο ύψους λιγότερο του 1 εκατοστού και έχουν μαυρίσει κάποιες πέτρες. Η εφορία αρχαιοτήτων έχει ήδη ξεκινήσει εργασίες καθαρισμού». Και συνέχισε: «Το να βλέπει λίγο και ο επισκέπτης το καμένο κάτω δεν είναι και τίποτα τρομερό».

Η Μενδώνη για τους καλλιτέχνες

Την εποχή που  οι άνθρωποι του Πολιτισμού είχαν πληγεί δραματικά από την πανδημία του κορωνοϊού (και συνεχίζουν να μη εργάζονται εδώ και 1 χρόνο) και την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση ακολουθούσε απέναντί τους την ίδια απαξιωτική πολιτική, η Λίνα Μενδώνη «ξαναχτύπησε» με νέα προκλητική δήλωση.

Χαρακτηριστικά είχε δηλώσει για να θυμόμαστε πως ” οι καλλιτέχνες δεν είναι δυνατόν να αποζημιωθούν όλοι γιατί πολλοί από αυτούς κινούνται στον χώρο της “μαύρης οικονομίας”.

Ουσιαστικά άδειαζε και μείωνε την αξιοπρέπεια χιλιάδων ανθρώπων των τεχνών με τον ισχυρισμό ότι παίρνουν μαύρα χρήματα.

Προφανώς ουδέποτε κοίταξε ευθεία η Υπουργός στα μάτια χιλιάδες ανθρώπους που πολλοί από αυτούς έως σήμερα ζούνε με την οικονομική ενίσχυση συναδέρφων τους μέχρι και από συσσίτια..

To “τσιμέντωμα” της Ακρόπολης

Όλοι παγώσαμε όταν παρακολουθούσαμε τον Οκτώβρη του 2020  το τσιμέντωμα του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης .

Τότε η Πρόεδρος των Αρχαιολόγων είχε σχολιάσει :

«Βέβαια είναι σαφές ότι οι διάδρομοι αυτοί είναι παρέμβαση στον Βράχο με το πρόσχημα των διαδρομών ΑμεΑ. Είναι νέοι διάδρομοι σε όλο το χώρο του Μνημείου UNESCO (που δεν ρωτήθηκε καν βέβαια), που μάλιστα αλλάζουν την εικόνα και τη μορφή του.

Μακάρι να έδειχνε το ΥΠΠΟΑ πραγματικό σεβασμό στα άτομα ΑμεΑ κι όχι να τα χρησιμοποιεί ως πρόσχημα για άλλες δουλειές…

Η κ. Μενδώνη θέλει οπωσδήποτε να αφήσει το αποτύπωμά της -και το αποτύπωμα του Ιδρύματος- πάνω στην Ακρόπολη. Tα αποτελέσματα θα τα δείτε σύντομα και είναι πέρα και έξω από κάθε λογική ανάδειξης, ειδικά ενός κορυφαίου μνημείου. Το ενέκρινε όμως το ΚΑΣ. Εκείνο το ΚΑΣ που έχει συγκροτηθεί μετά από 3 αλλαγές στη σύνθεσή του και είναι το ίδιο που ενέκρινε την απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.

 

Πρόσληψη και σκάνδαλο Λιγνάδη

Τον Φεβρουάριο του 2021, ύστερα από ποινική δίωξη που ασκήθηκε κατά του παραιτηθέντος καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού ΘεάτρουΔημήτρη Λιγνάδη για βιασμό κατά συρροή, καλλιτέχνες, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και η αντιπολίτευση ζήτησαν την παραίτησή της, με την κυβερνητική εκπρόσωπο να χαρακτηρίζει «ατυχή επικοινωνιακά τον χειρισμό της» υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι η κυβέρνηση την στηρίζει.

Η απόφαση της υπουργού να τοποθετήσει με προσωπική ανάθεση τον καλλιτέχνη στην θέση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου.

Περισσότερες αντιδράσεις όμως έφερε η συνέντευξη τύπου που μίλησε σχετικά με το ζήτημα Λιγνάδη και χαρακτήρισε πως έπεσε θύμα του καλλιτέχνη επειδή εξαπατήθηκε από το “υποκριτικό” του ταλέντο.

Χωρίς έστω ανθρώπινα να παραδεχτεί πως ίσως έκανε ένα ανθρώπινο λάθος σχετικά με την επιλογή της.

Η κ.Μενδώνη εδώ και χρόνια ανήκε στο ΠΑΣΟΚ και εν συνεχεία στο ΚΙΝΑΛ.

Μετά την ανακοίνωση της ως εξωκοινοβουλευτικής υπουργού Πολιτισμού στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, το ΚΙΝΑΛ ανακοίνωσε τη διαγραφή της ..

Η Ελλάδα, η χώρα της δημοκρατίας και του πολιτισμού από τα αρχαία χρόνια παγκοσμίως έχει δώσει τα φώτα της.

Και αυτό για την κ.Μενδώνη έπρεπε να είναι κάτι αξιοσέβαστο εφόσον από το 1988 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «Άριστα» .

Δεν είναι ούτε εκτός τόπου ούτε εκτός χρόνου.

Σίγουρα όμως οι επιλογές της, δεν έφεραν βήματα προς το μέλλον για τον πολιτισμό μας, παρά μας θυμίζουν αυτό που λένε οι παλιοί ” κάθε πέρισυ και καλύτερα”.

Θυμόμαστε τις εποχές της Μελίνας Μερκούρη και ανατριχιάζουμε για την τόλμη της και την λάμψη της ειδικά εκείνα τα χρόνια.

Το πάθος της.

Γιατί αν δεν υπάρχει πάθος να τα αλλάξεις προς το καλύτερο τι ρόλο να έχεις σε μια θέση?

Η Μελίνα Μερκούρη μετά την Μεταπολίτευση (1974) εγκαταστάθηκε οριστικά στην Ελλάδα και ασχολήθηκε κατά βάση με την πολιτική, μέσα από τις τάξεις του ΠΑΣΟΚ. Εκλεγόταν συνεχώς βουλευτής από 1977 έως τον θάνατό της το 1994, από το 1977 έως το 1985 στην Β’ Πειραιώς και τα επόμενα χρόνια με το ψηφοδέλτιο Επικρατείας.
Από το 1981 έως το 1989 και από το 1993 έως το 1994 διετέλεσε υπουργός Πολιτισμού και λάμπρυνε με την παρουσία της και τις πολιτικές της το συγκεκριμένο υπουργείο. Όραμά της ήταν η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Δημιούργησε τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα για να έρθει ο κάτοικος της επαρχίας σε επαφή με το θέατρο, ενώ δική της έμπνευση ήταν και η δημιουργία του θεσμού της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης».Ουδέποτε υπήρξε δυστυχώς άλλη γυναίκα στην θέση του Υπουργείου Πολιτισμού, να διαθέτει το ανάλογο πείσμα και συγχωρέστε μας “τσαμπουκά” να εκπροσωπήσει την Ελλάδα για τους ίδιους τους Έλληνες.

«Ελπίζω να δω τα Μάρμαρα πίσω στην Αθήνα προτού πεθάνω. Αν όμως έρθουν αργότερα, εγώ θα ξαναγεννηθώ…». Αυτή η φράση ανήκει στη Μελίνα Μερκούρη, η οποία είχε κάνει σκοπό της ζωής της την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα.

Η Μελίνα αποφάσισε να κάνει σκοπό ζωής την επιστροφή των Γλυπτών το 1960, όταν στα γυρίσματα της ταινίας «Φαίδρα» οι Βρετανοί ζήτησαν πληρωμή για να αφήσουν το ελληνικό συνεργείο να κινηματογραφήσει τα Γλυπτά.

Είκοσι δύο χρόνια αργότερα, ως υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, έθεσε το θέμα στο Μεξικό, στη Διεθνή Διάσκεψη Υπουργών Πολιτισμού της UNESCO.

«Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα για εμάς», έλεγε. «Είναι το καμάρι μας. Είναι οι θυσίες μας. Είναι το υπέρτατο σύμβολο ευγένειας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι η φιλοδοξία και το όνομά μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητάς μας».

 

 

 

 

 

 

Related Posts